Μια φωτογραφία του Κώστα Ελευθεράκη στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι, που πέθανε σα σήμερα το 1994, και μια μικρή ιστορία απ’ τα χρόνια της Μεταπολίτευσης, της τόσο δαιμονοποιημένης στις μέρες μας.
Μια φωτογραφία του Κώστα Ελευθεράκη στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι, που πέθανε σα σήμερα το 1994, και μια μικρή ιστορία απ’ τα χρόνια της Μεταπολίτευσης, της τόσο δαιμονοποιημένης στις μέρες μας.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ. Στο τέλος της δεκαετίας του 1970, ο περίφημος Γιώργος Κλάδος, που εκείνο τον καιρό ήταν δήμαρχος των Ανωγείων (συγκεκριμένα ο-δήμαρχος-που-δεν-ήθελε-να-γίνει-υπουργός-Πολιτισμού), ξεκίνησε από τα Ανώγεια κι έφτασε στη Ρηγίλλης, στο νούμερο 17, με σκοπό να συναντήσει το Μάνο Χατζιδάκι στο σπίτι του. Επί λέξει, όπως διηγιόταν ο Μάνος, του είπε: «Εγώ δημαρχεύω σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης. Έχω λίγα χρήματα για τον πολιτισμό στο ταμείο του δήμου, ήρθα να σου τα εμπιστευθώ και να αποφασίσεις εσύ αν θα κάνεις κάτι στα Ανώγεια. Εκτός από τα χρήματα, έχω τη διαβεβαίωση των κατοίκων του χωριού, επειδή οι υποδομές είναι υποτυπώδεις, ότι θα δώσει κάθε σπίτι ένα δωμάτιο να φιλοξενηθούν καλεσμένοι των γιορτών για όσο αυτές διαρκέσουν!». Ο Χατζιδάκις δέχεται και κάπως έτσι γεννιούνται οι Μουσικές Γιορτές Ανωγείων.
ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ. Το ότι ο δήμαρχος ενός φτωχού ορεινού χωριού βάζει στις προτεραιότητές του τον πολιτισμό, το ότι οι συγχωριανοί του όχι μόνο συμμερίζονται την ιδέα του αυτοί αλλά προσφέρουν και τα σπίτια τους για να υλοποιηθεί, και το ότι ένας από τους πιο μεγάλους και πιο καταξιωμένους των τεχνών της χώρας αποδέχεται την πρόταση και κινάει για το βουνό, όλα αυτά τα καθόλου προφανή στις μέρες μας, είναι με μια λέξη: Μεταπολίτευση. Ανεπανάληπτα χαρακτηριστικά μιας ανεπανάληπτης περιόδου, το υπέροχο «μωρό» που σήμερα αρκετοί πετάνε ευχαρίστως μαζί με τα απόνερα.
ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ. Αποδεχόμενος λοιπόν την πρόταση ο Μάνος Χατζιδάκις βρέθηκε στα Ανώγεια το 1979. «Τον καιρό εκείνο», γράφει ο bosko-hippydippy στο μπλογκ του, «ο Μάνος αποκαλούσε σκωπτικά το Υπουργείο Πολιτισμού της δεξιάς, Υπουργείο …Καλλιέργειας. Περνώντας λοιπόν μια μέρα μπροστά από ένα πλανόδιο μανάβικο των Ανωγείων, είπε του φωτογράφου Κώστα Ελευθεράκη: “βγάλε με μια φωτογραφία δίπλα στη ζυγαριά να γίνω κι εγώ Υπουργός Καλλιέργειας!”»
ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΝΟ ΚΑΙ ΤΗ ΛΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. «Όταν αδιάκοπα ζεις καθημερινά την αθλιότητα των Αθηνών, με την επίσημη αστική διάβρωσή της, τότες η άνοδος των Ανωγείων είναι περίπου άνοδος των Ηλυσίων Πεδίων. Κι όταν η Τέχνη η σοβαρή, η επίσημη και η ντελαλημένη, γίνεται Τέχνη για νεκρούς, για επιτήδειους κι εχθρούς, για σαρκοβόρους ατάλαντους, Τέχνη για συνδικάτα εγκλήματος, για αρρώστους και αναπήρους, τότες η Λύρα η Κρητική, με τις βαθιές της ρίζες, φαντάζει αθάνατη πηγή με άγιο νερό που ξεδιψάει τους αιώνες…». Αυτά είπε ο Μάνος Χατζιδάκις τον Ιούλιο του 1979 στο κοινό των Μουσικών Γιορτών Ανωγείων προλογίζοντας την έναρξή τους.
Ο Μάνος που διαψεύδει καθημερινά με την απουσία του το «ουδείς αναντικατάστατος».
ΠΗΓΗ: bosko-hippydippy.blogspot.gr (απ’ όπου και η φωτογραφία), enet.gr